نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
5058
-
الف
+

با اولین و طولانی ترین انیمیشن افغانستان بیشتر آشنا شوید

فلم 20 دقیقه یی «بز چینی» طولانی ترین انیمیشن سینمای افغانستان تا کنون است

 فلم 20 دقیقه یی «بز چینی» طولانی ترین انیمیشن سینمای افغانستان تا کنون است و درباره بز سفید و زیبایی است که همراه با سه طفلش در دره بامیان زندگی می کند.

به گزارش آی فیلم2،  انیمیشن سازی در افغانستان هم مثل سایر کشورهای دنیا، به عنوان یکی از شاخه های هنرهای معاصر، نو است. حدود سی سال قبل هنرمندان افغان کارهایی در زمینه انیمیشن انجام داده اند.

در گذشته انیمیشن ابتدا روی کاغذ طراحی می‌شد و انیمیشن سازان با دشواری های فراوان آن را به حرکت در می‌آوردند، زمانی که خبری از نرم‌افزارهای پیشرفته و فناوری امروز در کار نبود.

در سال های اخیر کارهای برجسته‌ای در گستره صنعت انیمیشن در افغانستان انجام شده است، انیمیشن‌سازان فلم‌های کوتاه و بلند ساخته اند و رفته رفته این صنعت به یکی از شغل‌های پُر در آمد رسانه‌ای بدل شده است.

انستیتوی گویته آلمان در کابل هم به هدف حمایت از انیمیشن‌سازی در افغانستان، در سال ۲۰۱۰ دوره های چهارماهه آموزش انیمیشن را برگزار کرد.

«بزچینی» نام انیمیشنی است که از آن به عنوان اولین و طولانی ترین انیمیشین سینمای افغانستان یاد می کنند؛ این انیمیشن درباره بز سفید و زیبایی است که همراه با سه طفلش در دره بامیان زندگی می کند.

داستان «بزچینی» برگرفته از یک قصه ی فولکلور کودکانه است. این داستان به خصوص در مناطق مرکزی افغانستان بسیار مشهور است و تقریباً هر کسی آن را از زبان والدین اش شنیده است.

«عباس علی» انیماتور افغان براساس این داستان فلمی ساخته است که از بسیاری جهات حادثه یی در سینمای افغانستان به حساب می آید.

او می گوید:  از زمانی که کودک بودم عشق عجیبی به فلم های کارتونی داشتم که از تلویزیون نشر می شد، بسیار وقت ها از مکتب می گریختم تا برنامه کارتونی دلخواهم را در تلویزیون تماشا کنم و گاهی به خاطر این کار کتک می خوردم.

به گفته عباس علی این علاقه باعث شده که او از خردکی به طراحی و نقاشی بپردازد و در نهایت هم در مکتب هنر را آموزش ببیند.

ب م

 

نظر شما
ارسال نظر